هواساز

هواساز  Air Handling  unit کاملترین دستگاه تهویه مطبوع است که تمامی عملیات تهویه مطبوع اعم از ضدعفونی و پاک سازی هوا ، سرد کردن ، گرم کردن ، تامین هوای تازه ،رطوبت گیری و...را بوسیله تجهیزات مختلف انجام میدهد.

هواساز

هواساز  Air Handling  unit کاملترین دستگاه تهویه مطبوع است که تمامی عملیات تهویه مطبوع اعم از ضدعفونی و پاک سازی هوا ، سرد کردن ، گرم کردن ، تامین هوای تازه ،رطوبت گیری و...را بوسیله تجهیزات مختلف انجام میدهد.

هواساز  Air Handling  unit کاملترین دستگاه تهویه مطبوع است که تمامی عملیات تهویه مطبوع اعم از ضدعفونی و پاک سازی هوا ، سرد کردن ، گرم کردن ، تامین هوای تازه ،رطوبت گیری و...را بوسیله تجهیزات مختلف انجام میدهد.
هواساز از اجزای اصلی شامل فن ،کویل ،فیلتر و بدنه تشکیل شده است و می توان بصورت آپشنال سیستم UV ،ازن ساز ،کویل سرمایش مستقیم DX  ،فیلتر های مخصوص مانند آلودگی هوای شهری، فیلتر ها ی کیسه ای هپا و اولپا، سیستم ایر واشر ،سیستم رطوبت گیر و رطوبت زن ،مبدل هوا به هواوهیت ریکاوری و... را درون آن تعبیه کرد.

پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

کمپرسور از جمله دستگاه های مکانیکی است که امروزه در صنایع کاربرد فراوانی دارد. در واقع وظیفه کمپرسور ، ایجاد نیروی مکش لازم برای مکیدن گاز مبرد از اواپراتور، متراکم کردن گاز و سپس فرستادن آن به کندانسور است، که در آن گاز به مایع تبدیل می شود. مکندگی کمپرسور گاز را از سمت راست فشار قوی منتقل می کند و حجم گازی که باید متراکم شود، بستگی به میزان جابجایی پیستون کمپرسور دارد.

انواع کمپرسور

 

کمپرسورهای گاز در موارد مختلفی که فشار بیشتری یا حجم کمتری از گاز مورد نیاز است مورد استفاده قرار می گیرند.

در انتقال گاز طبیعی تصفیه شده توسط خط لوله از محل تولید به مصرف کننده ، کمپرسور توسط موتوری که از گاز گرفته شده از خط لوله تأمین می شود ، هدایت می شود. بنابراین ، هیچ منبع برق خارجی لازم نیست.

پالایشگاه های نفت ، کارخانه های فرآوری گاز طبیعی ، کارخانه های پتروشیمی و شیمیایی و کارخانه های بزرگ صنعتی مشابه برای گازهای متوسط ​​و فرآورده های نهایی نیاز به فشرده سازی و کمپرسور دارند.

تجهیزات برودتی و تهویه مطبوع از کمپرسورهایی برای انتقال حرارت در چرخه های مبرد استفاده می کنند.

سیستم های توربین گاز هوای احتراق ورودی را فشرده می کنند.

گازهای خالص یا تولیدی با حجم کم ، برای پر کردن سیلندرهای فشار بالا برای مصارف پزشکی ، جوشکاری و سایر موارد ، نیاز به فشرده سازی دارند.

فرآیندهای مختلف صنعتی ، تولیدی و ساختمانی برای تأمین انرژی ابزارهای پنوماتیک به هوای فشرده نیاز دارند.

در ساخت و قالب گیری بطری و ظروف پلاستیکی PET.

برخی هواپیماها برای حفظ فشار کابین در ارتفاع به کمپرسور نیاز دارند.

برخی از انواع موتورهای جت - مانند توربو جت و توربوفن - هوای مورد نیاز برای احتراق سوخت را فشرده می کنند. توربین های موتور جت کمپرسور هوای احتراقی را تأمین می کنند.

در غواصی SCUBA ، اکسیژن درمانی هایپرباریک و سایر دستگاه های پشتیبانی کننده زندگی ، کمپرسورها گاز تنفسی را در ظروف با حجم کم مانند سیلندرهای غواصی قرار می دهند.

در غواصی مجهز به سطح ، یک کمپرسور هوا مرتباً هوای کم فشار (10 تا 20 بار) را برای تنفس تأمین می کند.

زیردریایی ها از کمپرسورهایی برای ذخیره هوا برای استفاده بعدی در جابجایی آب از محفظه های شناوری جهت تنظیم عمق استفاده می کنند.

توربوشارژرها و سوپرشارژرها کمپرسورهایی هستند که با افزایش جریان جرمی هوای داخل سیلندر ، عملکرد موتور احتراق داخلی را افزایش می دهند ، بنابراین موتور می تواند سوخت بیشتری بسوزاند و از این رو انرژی بیشتری تولید کند.

وسایل نقلیه حمل و نقل جاده ای و سنگین از هوای فشرده برای کارکردن ترمزهای وسیله نقلیه ریلی یا وسیله نقلیه جاده ای - و سیستم های مختلف دیگر (درها ، برف پاک کن های جلو اتومبیل ، موتور ، کنترل گیربکس و غیره) استفاده می کنند.

ایستگاه های خدمات و تعمیرگاه های اتومبیل از هوای فشرده برای پر کردن تایرهای بادی و ابزارهای پنوماتیک برقی استفاده می کنند.

پیستون های آتش نشانی و پمپ های حرارتی برای گرم کردن هوا یا گازهای دیگر وجود دارد و فشرده سازی گاز فقط وسیله ای برای رسیدن به این هدف است.

کمپرسورهای لوب دوار اغلب برای تأمین هوا در خطوط انتقال پنوماتیک برای پودر یا مواد جامد استفاده می شوند. فشار رسیده می تواند از 0.5 تا 2 بار گرم باشد.

کاربرد کمپرسور سانتریفیوژ

در هواپیماهای نظامی و مسافربری که با موتورهای توربین گازی کار می کنند (موتور جت) کمپرسور های سانتریفیوژ مورد استفاده قرار می گیرند. چندین نوع موتور جت وجود دارد ولی همه آن ها یک بخش مشترک دارند و آن کمپرسور است. کمپرسور فشار هوای ورودی را قبل از وارد شدن به محفظه احتراق بالا می برد. عملکرد کمپرسور تاثیر شایانی بر سرعت و قدرت موتور دارد. در ابتدا موتورهای جت با کمپرسورهای سانتریفوژ کار می کردند ولی امروزه در توربو جت های کوچک و موتور های توربو شفت از آن ها استفاده می شود.

کاربرد کمپرسور رفت و برگشتی

بیشترین کاربرد کمپرسورهای رفت و برگشتی در صنایع نفت و گاز است که در آن سیال وارد شده و فشارش در خروجی بالا می رود. در صنعت گاز نیز از کمپرسورهای رفت و برگشتی در خطوط انتقال گاز بین کشورها استفاده می کنند. این کمپرسورها همچنین در صنایع شیمیایی، تهویه ساختمان، تونل ها، معادن و کوره ها، سیستم های تبرید، تأمین فشار مخازن تحت فشار، تزریق گاز به میدان های نفتی، تأمین هوای فشرده جهت احتراق در ماشینهای احتراق داخلی و دیگ  بخار و… کاربرد فراوانی دارند.

کمپرسور محوری

در کمپرسورهای محوری، هوا به موازات محور گردنده جریان دارد. کمپرسور از چندین ردیف آبشاری تشکیل شده که برخی از این ردیف ها روتور نام دارد که به شفت مرکزی متصل شده و با سرعت بالا گردش می کند. باقی ردیف ها استاتور است که در جای خود ثابت است و گردش نمی کند. وظیفه استاتور افزایش فشار و بازگرداندن جریان از حالت مارپیچ به موازات محور است.

گاز از درون کمپرسور عبور کرده، سرعت آن به صورت تناوبی کم و زیاد می شود. با هر افزایش سرعت، انرژی جنبشی گاز زیاد شده و با هر کاهش ، انرژی جنبشی آن تبدیل به افزایش فشار می شود. این کمپرسورها جریان پیوسته دارند و در حجم زیاد، گاز متراکم ایجاد می کنند و راندمان بالایی دارند.

اطلاعات فنی و تخصصی و قیمت کمپرسور را در سایت بامین تهویه مشاهده نمایید.